وقتی مشتری ها دوباره به ما مراجعه نمیکنند چه کار کنیم؟


 

شما با یک مشتری یا همکار در حال کار بوده اید، همه چیز خوب پیش میرفته و تا به حال به نتایج خوبی دست یافته اید. حال به یک دو راهی رسیده اید که آن ها باید تصمیم بگیرند، شراکت را به پایان برسانند یا اینکه برای ماه بعد برایتان فاکتور حقوقی بنویسند. شما از آن ها در مورد این مسئله سوال میکنید که آیا میخواهند همکاری را ادامه دهند یا شما با مشتری های دیگری قرارداد ببندید.

اما هیچ جوابی نمیشنوید.

چه مدت باید منتظر جواب بمانید؟ پاسختان به این کار چه خواهد بود؟ اگر جوابی از آن ها نشنیدیم چه گونه بیزینس خود را ادامه دهیم؟

تا ابد صبر نکنید

وقتی یکی از دوستان از من پرسید که "قبل اینکه کاری کنم چقدر باید منتظر جواب بمانم؟" جوابی که به ذهنم رسید "یک زمان معقول" بود

اما میزان معقولیت زمان بسته به طرز فکر افراد، متفاوت است. زمانی که شما ممکن است بخواهید برای جواب سوالتان منتظر بمانید، با زمانی که من دوست دارم برای جواب منتظر بمانم بسیار متفاوت است. اما برای اینکه تشخیص این زمان کمی برایتان راحت تر شود میتوانید از فرمول زیر استفاده کنید:

(میزان پیچیدگی سوال) – (تعداد دفعاتی که سوال را پرسیده اید) ÷ (میزان نقش آن ها در پروسه تصمیم گیری) = یک زمان معقول برای منتظر ماندن

بیایید باهم قسمت های مختلف این فرمول را برسی کنیم:

  - پیچیدگی سوال

آیا به دنبال تایید آن ها بر روی پروژه پایان یافته هستید یا میخواهید اجازه ورود به مرحله بعدی پروژه را بگیرید؟

آیا باید حقوق ماهانه تان را پرداخت کنند یا اینکه باید 5 میلیون تومان برای هزینه های بخش بعدی پروژه بدهند؟

آیا سوال، "چگونه میخواهید اسمتان روی محصول ظاهر شود؟" است یا "آیا مشکلی با تقسیم سود به صورت 70 – 30 دارید؟"

هر چه سوال پیچیده تر باشد، زمان بیشتری برای فکر کردن روی سوال نیاز دارند، یعنی باید زمان بیشتری منتظر جوابشان بمانید.

نکته: اهمیت اطلاعاتی که نیاز دارید با میزان پیچیدگی سوال فرق دارد. اینکه شما به جواب آن ها بسیار اهمیت میدهید به این معنا نیست که پاسخ دادن به سوال کار دشواری است. فقط به این دلیل که نگران جواب هستید وقت بیش از حد به آن ها ندهید.

  - تعداد دفعاتی که سوال را پرسیده اید

اگر شما تا به حال سه بار سوال کرده اید و هیچ جوابی دریافت نکرده اید، زمانی که برای انتظار "معقول" است کاهش یافته است. به عنوان مثال اگر بر اساس پیچیدگی سوال پنج روز برای جواب وقت خواهند داشت و شما در دو روز گذشته سه بار سوال را پرسیده اید، آن ها یک پنج روز دیگر برای پاسخ به سوال شما نخواهند گرفت.

میزان نقش آن ها در پروسه تصمیم گیری

آیا آن ها باید تصمیم بگیرند؟ یا اینکه باید قبل از تصمیم گیری با پنج نفر دیگر ارتباط برقرار کنند

اگر فردی که با او صحبت میکنید باید تصمیم را بگیرد، مطمئن شوید که اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری را دارند. اگر مطمئن نیستید، از آن ها سوال کنید یا اینکه پیشنهاد دهید که موضوع را یک بار دیگر به طور کامل توضیح دهید.

اگر آن ها تصمیم گیرنده نیستند بلکه یکی از تصمیم گیرندگان هستند، از روی آن ها بگذرید و به دنبال بقیه تصمیم گیرندگان بروید. این کار ممکن است به روابطتان لطمه بزند، ولی اگر جواب هایی که نیاز دارید را دریافت نمیکنید، این کارتان کاملا توجیه شده خواهد بود.

مطمئن شوید میدانند چه چیزی را در چه زمانی نیاز دارید

حال شما ریاضیات را انجام داده اید و انتظارات معقولی در مورد زمان جواب گرفتن دارید، اما سوالتان بعضی جزئیات را کم دارد. شما ایمیل کرده اید: "سلام، لطفا تاییدتان را روی موارد 3 و 4 اعلام کنید" اما اشاره نکرده اید که "اگر تا قبل شنبه جوابی دریافت نکردم، زمان تحویل پروژه سه هفته عقب خواهد افتاد."

باید سوالتان به نحوی باشد که دقیقا محدوده جواب های آن معلوم باشد:

1. دقیقا چه چیزی نیاز دارید

2. تا کی آن را نیاز دارید

3. اگر به آن نرسید چه اتفاقی خواهد افتاد

موارد 1 و 2 کاملا واضح اند اما مورد 3 ممکن است کمی موجب سوء تفاهم شود.

خیلی از فریلنسر ها به عنوان پیامد جواب ندادن مشتریان میگویند که کار خودشان به هم میریزد و شرایط برایشان دشوار میشود.

نه

پیامد کسی که کاری را که میخواهید انجام نداده، باید روی خودش تاثیر بگذارد نه روی شما. به عنوان مثال:

حقوق شما را سر وقت پرداخت نمیکنند؟ کارتان را انجام نمیدهید تا وقتی که پرداخت کنند

نمونه طراحی را در زمان معین تایید نمیکنند؟ زمان تحویل کار عقب می افتد

به شما نمیگویند که چطور میخواهند همکاری را ادامه دهند؟ به سراغ کار های دیگر بروید

بعد چه اتفاقی می افتد؟

  - اگر منتظرید که حقوقتان را پرداخت کنند.

اگر از سیستم پرداخت امن استفاده میکنید بگذارید مسئولین سایت نگران حقوق شما باشند و خودتان به بیزینستان برسید.

  - اگر منتظر اجازه شان برای انجام قسمتی از کار هستید.

کار را در هر صورت انجام دهید. ممکن است از شنیدن این جواب شکه شده باشید، اما اگر آن ها واقعا نمیخواهند که این کار را انجام دهید و با این حال شروع به انجام آن کنید، به احتمال زیاد دوباره با شما ارتباط برقرار خواهند کرد. کاری نکنید که غیر قابل بازگشت باشد، کاری نکنید که شما را به زندان بیندازد و کاری نکنید که به دیگران آزار برساند. اما از آنجایی که گفته اید اگر جوابتان را ندهند چه اتفاقی می افتد، کارتان توجیه میشود. من نمیگویم که ممکن نیست هیچ پیامد بدی برایتان داشته باشد اما دست کم توجه شان را به خود جلب میکنید.

الان اگر دیگر خبری از کسی نشنیدید میدانید چه کار کنید. با منطقی بودن امور را در دست بگیرید، مستقیما چیزی که نیاز دارید را بگویید و عنوان کنید که اگر به آن ها نرسید چه اتفاقی می افتد، و همیشه آماده باشید که اگر خبری از آن ها نشد به سراغ کار دیگری بروید.

آخرین پروژه های ثبت شده در سایت

عنوان پروژه تعداد پیشنهاد ها ميانگين پیشنهادات(تومان)

شبیه سازی و تحلیل گیرنده راداری و مادون قرمز با نرم افزار متلب

پردازش سیگنال گیرنده ها Matlab مخابرات
1 650,000

فیوز الکترونیکی

طراحی مدار مجتمع
3 516,666

پروژه درسي شبكه عصبي---

Matlab
2 675,000

خوشه بندی فاری با متلب

منطق فازی
2 675,000

بهبود روش احراز هویت با اثر انگشت با معماری جدید "اسکویرال" (مارپیچ مربعی) برای پردازش تصویر سریع

پردازش تصویر Matlab
1 700,000

نظرات

هنوز نظری برای این پروژه ارسال نشده است









پروژه ای برای انجام دارید؟

امروزه میلیون ها شرکت کوچک و بزرگ برای عملی کردن ایده های خود از فریلنسر ها کمک می گیرند. شما نیز پروژه ای برای انجام دارید؟

15 هزار تومان برای ثبت اولین پروژه خود از خودکار هدیه بگیرید

ثبت پروژه جدید
در انجام پروژه های برقی تخصص دارید؟

اگر در گرایش های مختلف رشته برق تخصصی دارید و به دنبال انجام پروژه های غیر حضوری هستید، به جمع مهندسین فریلنسر سایت خودکار بپیوندید.

ثبت نام در سایت خودکار
x